onsdag 27 april 2011

WISBY 275






Under vintern med snö och is stävade den gamla Tull-kuttern mot Vindön. Koppar förhydringen under vattenlinjen biddrog till hennes möjligheter att ta sig genom isen, dock blev slutmålet inte det hennes skeppare Claes-Olof Lundgren avsett. Nej istället gjorde han det möjligt för mig att finna och se denna gamla båt, då båten fann vintervila på Vindö Marin o Camping, strax intill vår Amigo.

Redan när jag fösta gången såg båten tyckte jag att den var en skönhet som dock visade ålders tecken i massor. Den vita färgen på skrovet flagade och ville inte stanna kvar. Kopparförhydringen visade delar av havets trädgård. Rodret var genomrostat, men någon stans under allt elände såg i alla fall jag skönheten i denna båt.

Året var 1949 kriget var slut och båtvarven som överlevt det samma kunde sakteliga övergå till att bygga fritidsbåtar igen. Detta år stod ännu en av de Lots/Tull-kuttrar färdig och sjösattes vid Sundsandviks Båtbyggeri. Båten döptes till "Wisby 275" och skulle göra tjänst hos Tullen på Gotland under många följande år. Redan efter fem år byttes maskinen till en då modern 6 cylindrig diesel.

Ja så dök då ägaren upp medan jag som bäst var upptagen med att vårrusta vår Amigo. Jösses var min tanke och slog mig i snack med denne. Ganska omgående berättade han att båten var byggd av min farfar vilket gjorde den än mera intressant. Med andra ord ännu en överlevande båt av de som föregick de kända Vindö-kryssarna.

Idag har så ägaren som berättade att han brukade ta upp henne vart tredje år skrapat hennes skrov och snart kanske hon åter kommer att ses som en liten annorlunda skönhet med sin gaffelrigg och 60m2 segelarea.

Fick så chansen att ta en titt ombord och såg en inredning som vittnade om hur tullen personal haft det ombord då på 50 talet. Ytterst få detaljer har ändrats och moderniserats under hennes levnad. Det mesta ser idag ut så som det gjorde när hon lämnade varvet(frånräknat då skicket). De detaljer som jag kunde finna var utbytta var det utdragbara pentryt som numera är med gasol samt den 6-cylindriga Volvo-dieselns som monterades 1954. Självfallet fungerar denna också idag ypperligt enligt ägaren.


Hon är byggd i ek, med furu och mahogony. Det förstnämnda ger förklaring till att hon väger omkring 10 ton.

En mängd bilder blev det som kan ses här.

rufftaket o delar av fördäck

Bogspröt hållare

En inte allt för rymlig sittbrunn

Ingång till ruffen

Inredning byggd för att vara en praktisk arbetsplats,
observera den till el konverterade lampan.

Ingången till förpiken, där det e ganska trångt.

förpikens brist

facilitet typ tvättställ fanns också på denna tid




i dörren till förpiken finns ett etsat fönster med hennes namn.
Wisby 275

Stolt ägare-skeppare sedan några år tillbaka.
Claes-Olof

Denna bild föreställer troligen WISBY 275 under byggnad på varvet.

Hoppas kunna presentera bilder snart på Wisby 275 tillbaka i havet.

Johnny

1 kommentar:

  1. Johnny, nu har du lyckats på det grövsta att ta så många läckra bilder av ett objekt. Som du tycker jag hennes linjer är klassiskt vackra. Vill bara se henne under gaffelriggen, även om 60 kvadrat kan vara kanske lite till ett litet fartyg! Lyssnar nu på sara från Orust videon som också var fantastisk. Måste skaffa den CDn o ha i TTn!
    Samtidigt är jag kluven, patinan som är helt outstanding kommer ju att försvinna. skulle finnas ngn slags fernissa som kunde bevarar däcks patinan. Insidan mår nog bra av vad som helst :-)
    Skriver ett mail i natt eller närmsta dagarna, saknat dig min vän!

    Mats Lady N

    SvaraRadera