söndag 4 december 2011

s/y Vinia



Almenackan påstår att det är den 4 december, mao 2-dra advent när jag startar upp bilen och kör någon kilometer för att göra en grundlig koll på nyförvärvet. s/y Vinia ser kanske inte mycket ut för världen med sitt av väder o vind tärda yttre men väl ombord lyser hon som sola i Karlstad.



Sittbrunnen har farit illa, men visar inte på något skadat trävirke, dock har detta blottats på många ställen där den en gång så tjocka lacken täckt mahognyn. Nu ser det ut som om hon fjällar av sig. Att s/y Vinia kommit in i samlingen känns positivt på alla sätt, troligen är hon ett avsevärt bättre projekt för en glad amatör att starta med. Något som gör att vår kära s/y Esther får stå tillbaka något år.



Efter att ha sett mig runt med kamerans hjälp i alla skrymsler och vrår inser jag att alla pengar jag nu kan skrapa fram kommer att gå till LACK!!!!!! och slippapper. Massor av dessa produkter kommer att gå åt, fanken kunde man inte ha en sponsor till detta tro?? Kanske borde jag undersöka möjligheten till något sådant.


Redan tidigare visste jag att backslaget var fel på, gjorde ett försök att dra runt motorn vilket fungerade alldeles utmärkt med vevens hjälp men visst ser det förfallet ut den saken är klar. Största problemet vid en första anblick är dock masten som legat på våt mark och när jag försökte lyfta den hördes ett högt knakande ljud. Den var helt enkelt sprucken och måste på något sätt ersättas av en annan.

"NÖDSEGEL"

Under någon av de närmaste dagarna skall hon i alla fall täckas så att denna vinter inte ta kål på henne, sedan hoppas och inbillar jag mig att hon ska kunna sjösättas någon gång under kommande sommar.




smart bord lösning i kajutan




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar